Dieta zależna od grupy krwi

Wszyscy już od najmłodszych lat wiemy, że istnieją cztery grupy krwi: A, B, AB i 0. Uczymy się o sposobie ich dziedziczenia oraz tego, jaka jest najbardziej korzystna z punktu widzenia biorcy lub dawcy. Niewiele jednak mówi się o tym, w jaki sposób powstały, a nie istniały one od zawsze. Ich utwarzanie się przebiegało w różnych okresach czasu i zależało od zmian w prowadzonym przez ówczesnego człowieka stylu życia. Konieczność dostosowania się danej grupy ludzi do innych niż dotychczas znane warunków wywołało trwałe zmiany w ich ciałach, zwłaszcza w obszarze trawiennym i immunologicznym, co wywołało utworzenie się innych grup krwi. Nic więc dziwnego, że powstały zalecenia żywieniowe dla osób posiadających daną grupę krwi. Skoro ich zmiana wraz z innymi czynnikami miała aż tak ogromny wpływ na żyjące wcześniej organizmy oznacza to, że powinniśmy szanować te różnice i żyć z nimi w zgodzie, aby zachować odpowiednie zdrowie.

Dlaczego tak ważne jest, aby odżywiać się zgodnie z grupą krwi?

Aby zrozumieć jaki związek ma pożywienie z grupą krwi musimy zdać sobie sprawę z tego, że w pokarmie istnieją białka, zwane lektynami. Oddziałują one korzystnie bądź negatywnie w zależności od tego, z jaką grupą krwi mają kontakt. To, co szkodzi jednej grupie może być korzystne dla drugiej, i odwrotnie. Dzieje się tak dlatego, że białka te wiążą cukry, ale każde z nich ma pewne preferencje co do nich, a w następstwie co do określonych grup krwi. W zależności od grupy krwi, lektyny mogą więc atakować organizm mocniej lub słabiej. Po zetknięciu się z antygenem w naszym ciele wywołują one proces aglutynacji, czyli sklejania się krwinek. Następstwem tego procesu jest ich rozprzestrzenianie się po organizmie i wywoływanie chorób.

Zobacz także:  Moc orzechów i nie tylko w trakcie diety

Grupa krwi 0

Szczególnie niebezpiecznym produktem dla osób posiadających tę grupę krwi jest fasola – biała i czerwona, kukurydza, ziemniaki, soczewica, orzeszki ziemne oraz pszenica. Osoby takie powinny za to zadbać o dostarczanie do organizmu białka. Najlepiej jeśli spożywane mięso jest chude. Wskazane jest jedzenie baraniny, cielęciny, dziczyzny i wołowiny, a unikanie wieprzowiny. W przypadku osób posiadających tę grupę krwi to właśnie białko pozyskiwane z mięsa jest gwarancją zapobiegania nadwadze. Poza tym, jego niedobór może prowadzić do zaburzenia zdolności ich trawienia, co może być przyczyną chorób układu sercowo-naczyniowego. Równie ważne w diecie są świeże ryby, np. dorsz, okoń czy szczupak. Do nadwagi natomiast może u tych osób doprowadzić jedzenie jajek oraz produktów mlecznych. Należy więc jak najbardziej ograniczyć ich spożycie. Z tego samego powodu nie są dla nich polecane również ziarna kukurydzy, pszenicy i jęczmienia. Co do spożywania warzyw, wskazane jest jedzenie między innymi cebuli, szpinaku, dyni, brokułów oraz papryki. Autor diety opartej na grupach krwi zwraca szczególną uwagę na fakt, że osoba powstawanie nadwagi w tym przypadku ma ścisły związek ze stosowaniem diety wysokowęglowodanowej, niedoborem podstawowych kwasów tłuszczowych oraz niską zawartością błonnika w diecie.

Zobacz także:  Żywność ekologiczna i jak ją znaleźć

Grupa krwi A

Ta grupa charakteryzuje się skuteczniejszym trawieniem węglowodanów niż w przypadku grupy 0, ale gorszym przyswajaniem białek pochodzenia zwierzęcego. Poza tym, te osoby mają naturalnie wysoki poziom kortyzolu, który jest dodatkowo bardziej produkowany podczas stresu. Z tego względu powinny one unikać kofeiny, alkoholu i cukru, ponieważ wzmagają one stres. Z tego samego powodu muszą unikać diet niskokalorycznych i jeść częściej, ale w mniejszych ilościach. Najważniejszym posiłkiem powinno być śniadanie. Do produktów, które bezwzględnie należy wykreślić ze swojej diety zalicza się ziemniaki, pomidory, pomarańcze i kapustę. Zaleca się unikanie spożywania mięsa, przy czym można jeść niektóre jego rodzaje, np. kurczaka lub indyka, ale nie częściej niż 2 razy w tygodniu. Doskonałym źródłem biała w tym przypadku może być soja, fasola albo owoce morza. Poza tym, powinno się unikać również spożywania produktów mlecznych, przy czym można włączyć do swojej diety sporą ilość tych, które wytwarzane są z udziałem kultur bakterii. Warto też jeść orzechy i pestki, szczególnie siemię lniane i orzeszki ziemne, ponieważ mają one wpływ na blokowanie rozwoju nowotworów. Osoby o tej grupie krwi powinny jednak zwrócić szczególną uwagę na zwiększenie ilości zjadanych warzyw i owoców. Zwłaszcza te drugie odpowiedzialne są za zapobieganie nadwadze oraz uzyskanie równowagi wodnej.

Grupa krwi B
Osoby reprezentujące tę grupę krwi powinny zdecydowanie unikać spożywania kurczaka, kukurydzy, soczewicy, pomidorów oraz orzeszków ziemnych. Mogą za to spożywać baraninę oraz jagnięcinę. Zamiennikiem kurczaka powinien zostać indyk, który nie zawiera nietolerowanej przez tę grupę lektyny. Mogą oni także spożywać produkty mleczne, o ile nie brakuje w ich organizmie laktazy. Z powodzeniem mogą włączyć do swojej diety także większość warzyw oraz owoców. Szczególnie wskazane jest picie zielonej herbaty. Ich posiłki natomiast powinny być regularne oraz częste. Warto uwzględnić zabieranie ze sobą przygtowanych wcześniej posiłków tak, aby nie musieć kupować gotowych produktów. Często zawierają one cukier, kukurydzę lub przenicę, które nie są pożadanymi pokarmami dla przedstawicieli grupy B.

Grupa krwi AB

Osoby posiadające tę grupę krwi, tak jak osoby z grupą A, powinny unikać diet niskokalorycznych. Dodatkowo, również powinny zrezygnować z alkoholu i kofeiny. Nie powinny również łączyć pokarmów skrobiowych z białkami. Głównym źródłem białka powinno być spożywanie produktów sojowych, ryb oraz owoców morza. Szczególnie wskazane jest jedzenie łososia, makreli oraz tuńczyka. Powinny za to unikać czerwonego mięsa oraz kurczaka. W tej grupie krwi nie należy obawiać się spożywania produktów mlecznych, ale należy robić to z umiarem. Co do warzyw, powinny one zwrócić szczególną uwagę na włączenie do swojej diety większej ilości cebuli i karczochu. Nic nie stoi również na przeszkodzie do jedzenia przez nich ziemniaków. Warto też włączyć do swojej diety spożywanie pieczarek, które zawierają lektyny o działaniu przeciwrakowym. Produktami, które pomagają w walce z nadwagą grupie AB są owoce.

Zobacz także:  Dlaczego miód powinien gościć w każdym domu?

Comments are closed.