Najprostszy sposób na kontolowanie wagi – liczenie kalorii

Chcąc się odchudzić lubimy wierzyć w to, że osiągniemy upragniony cel stosując się do nie raz bardzo dziwnych rad. W związku z tym zaczynamy swoją przygodę z dietami, których sukces ma opierać się na jedzeniu tylko jednej grupy składników lub wdrażamy w życie zasłyszane gdzieś tezy, najczęściej o niejedzeniu po 18 lub jedzeniu porcji o połowę mniejszych niż dotychczas. Niestety, takie metody okazują się bezcelowe, a my ze zrezygnowaniem żegnamy się z piękną figurą do czasu natknięcia się na kolejną rewelację. Z jakiegoś powodu jednak rzadko brana jest do serca najprostsza prawda, że to ilość przyjmowanych kalorii w największym stopniu odpowiada za powodzenie odchudzania.

Czym są kalorie?

Każdy spotkał się w swoim życiu wielokrotnie z tym terminem, ale niestety nie wszyscy wiedzą z czym konkretnie się on wiąże. Kalorie to jednostka, która umożliwia określenie ilości energii, która jest przyswajana przez organizm po spożyciu danego produktu. Każdy człowiek potrzebuje konkretnej ich dziennej ilości, aby żyć. Umożliwiają one bowiem zaspokajanie potrzeb organizmu. Nie jest więc to coś niepożądanego co uniemożliwia nam osiągnięcie wymarzonej wagi tylko coś co ma za zadanie zaopatrzyć nasze ciało w składniki umożliwiające jego prawidłowe funkcjonowanie. Odpowiednia ich ilość gwarantuje dobre zdrowie oraz idealną wagę. Wiąże się z nimi bardzo istotne pojęcie, które pomoże w zrozumieniu tego dlaczego głodówki są złe i nie gwarantują nam schudnięcia.

Zobacz także:  Nienaganna sylwetka wczoraj i dziś

Podstawowa przemiana materii-BMR
Jest to pojęcie ściśle związane z kaloriami. Każdy organizm potrzebuje ich konkretną ilość, aby móc zapewnić funkcjonowanie jego podstawowych funkcji życiowych. Podstawowa przemiana materii odpowiada za około 70% zużytej dziennie energii. Reszta to wszystkie wykonywane przez nas aktywności. Natomiast oba te elementy składają się na dzienne zapotrzebowanie. Istotne jest zrozumienie, że nie możemy dostarczać do organizmu mniejszej ilości kalorii niż wynika to z wartości BMR, ponieważ doprowadzamy w ten sposób organizm do wyniszczenia. Co więcej, przez to nasz metabolizm zwalnia, a organizm uczy się funkcjonować z taką ilością kalorii jaką otrzymuje. Z czasem odczujemy braki energii. Zaczniemy czuć się zmęczeni, często ospali, bez chęci do życia. Co więcej, po zwiększeniu ilości kalorii w naszej diecie otrzymamy prezent w postaci powrotu zrzuconych kilogramów z nawiązką. To właśnie efekt spowolnionego metabolizmu. Za mała ilość dostarczanych do ciała kalorii nie jest więc korzystna z żadnego punktu widzenia, również przy chęci odchudzania się.

Czy musimy liczyć kalorie, aby schudnąć?

Wiemy już, że nie możemy dopuścić do jedzenia zbyt małej ilości kalorii. Możemy jednak wyjść z założenia, że określimy na oko ich ilość. Niestety, nie znając zapotrzebowania kalorycznego oraz tego ile dostarczamy ich z pożywieniem nie jesteśmy w stanie prawidłowo stwierdzić czy jemy ich za mało czy za dużo. W ten sposób łatwo doprowadzić do sytuacji, w której będziemy dostarczać do organizmu za dużą ilość kalorii, a to sprawi, że przytyjemy. Aby schudnąć należy doprowadzić do deficytu kalorycznego, ale oczywiście nie należy jeść mniej niż wynika to ze wskaźnika BMR. Do tego celu każda osoba chcąca wiedzieć ile naprawdę spożywa musi zacząć liczyć kalorie. Należy skrupulatnie zapisywać każdy posiłek i uważać na dodatki, których często zapominamy uwzględniać, a potrafią mocno zwiększyć kaloryczność, na przykład. olej używany do smażenia lub cukier do herbaty. Jedynie to pozwoli nam zobaczyć ile tak naprawdę jemy i czy powodem problemów z odchudzaniem jest dostarczanie sobie za małej ilości kalorii czy za dużej. Należy przy tym pamiętać, aby posiłki jest w jak najbardziej regularnych odstępach czasu, a kolację na około 2 lub 3 godziny przed snem. Poza tym, liczenie kalorii umożliwia naukę tego jak funkcjonuje nasz organizm. Może się okazać, że jemy dużo za dużo, a i tak odczuwamy głód. Jest to znak, że powinniśmy zwrócić uwagę na to jakie produkty jemy i zastąpić te, które dają taki efekt.

Zobacz także:  Uważne jedzenie istotnym elementem zdrowego żywienia

Co oprócz liczenia kalorii?

Kalorie nie są jedyną kwestią, o której należy pamiętać. Nie dają one bowiem żadnej informacji o wartości odżywczej spożywanych produktów. Ważne jest, aby kontrolować również to ile składników pokarmowych przyjmujemy, ponieważ ma to bezpośredni wpływ na organizm. Węglowodany, tłuszcze i białka powinny występować w naszej codziennej diecie w odpowiednich proporcjach. Stosowanie się do zasad zrównoważonego żywienia możemy być pewni, że nasz metabolizm nie spowolni, a dzięki temu możliwe będzie tracenie kilogramów. Aby w prosty sposób kontrolować ile spożywamy kalorii, a w związku z tym również składników pokarmowych warto pobrać jedną z dostępnych aplikacji na telefon, która automatycznie będzie je za nas zliczać. Do tego celu musimy jednak samodzielnie wpisywać ilość używanego przez nas produktu do sporządzania dań, więc warto również zaopatrzyć się w wagę. Oczywiście przed rozpoczęciem liczenia kalorii musimy wiedzieć ile powinniśmy ich dostarczać. W tym celu możemy skorzystać z dostępnych w internecie kalkulatorów, które wskażą nam jaka ich wartość będzie dla nas optymalna. Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na ilość kalorii wskazywanych przez BMR i uważać, aby nigdy nie jeść mniej. Poza tym, warto dodatkowo zadbać o dodatkowe pobudzanie naszego metabolizmu. Wpływ na niego mają między innymi ćwiczenia. Należy więc wykonywać różnego rodzaju aktywności fizyczne, aby go pobudzić. To właśnie dzięki niemu możemy w prosty sposób przyspieszyć proces odchudzania. Dodanie aktywności fizycznej do codziennego życia sprawi, że zwiększymy różnicę między podstawową przemianą materii, a zapotrzebowaniem na kalorie. Poza tym, należy dbać o wypijanie dziennie około 1,5-2l wody mineralnej, która może wspomóc proces odchudzania.

Zobacz także:  Wpływ częstotliwości spożywania posiłków na organizm

Comments are closed.