Prawidłowe odżywianie – dieta dla kobiet w ciąży

Zachcianki vs. zdrowe odżywianie się w czasie ciąży

Prawidłowe odżywianie jest absolutnie ważną kwestią, ale nabiera jeszcze większej wartości, kiedy kobieta jest w ciąży i troszczy się nie tylko o swoje zdrowie, ale również zdrowie maluszka. Utarło się, że kobieta w ciąży ma niepisane pozwolenie na jedzenie wszystkiego i w każdej ilości, jeżeli oczywiście to podpowiada jej organizm. Jeżeli jednak mimo wyjątkowego stanu zależy nam na zachowaniu diety, która będzie absolutnie bogata we wszelkie znaczące składniki odżywcze, a jednocześnie będzie skonstruowana z umiarem, to jest szansa, że ciąża nie będzie wiązała się z przybraniem ogromnej ilości kilogramów. Zachcianki oczywiście są rzeczą naturalną i nie warto ich ignorować, ponieważ każda zachcianka to bezpośredni sygnał organizmu, że jednak czegoś nam brakuje, ale warto rozważyć zdrową opcję, która normuje zasady żywienia w trakcie ciąży.

Idealna dieta dla dwoje

Należy przede wszystkim pamiętać, że ciąża nie jest absolutnie czasem, w którym powinno się decydować o redukcji zbędnych kilogramów. Troską należy objąć przede wszystkim maleństwo, które ma prawo się domagać, a nie stosunek do naszego ciała, który po ciąży i tak ulegnie zmianie. Ciało w pewnym stopniu jest odsunięte na drugi plan, a plany treningowe, owszem mogą być, ale okrojone z wszelkich wysiłkowych ćwiczeń, które mogą zaszkodzić zarówno mamie, jak i dziecku. Dieta kobiet w ciąży powinna być zbilansowana i bogata we wszelkie składniki odżywcze, które dostarczą dziecku wszystkiego, czego będzie potrzebowało do prawidłowego rozwoju. Niezmienną podstawą każdej diety, a zwłaszcza kobieta w ciąży, jest woda! Ciąża to ten stan, w którym szczególnie powinno się zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Potrzebuje jej zarówno mama, jak i dziecko. To właśnie woda odpowiada za prawidłowy przebieg wszystkich reakcji zachodzących w organizmie, wypełnia każdą komórkę, a jej ilość decyduje o tym, czy każdy proces przebiegnie bezbłędnie. Jej niedobór może być brzemienny w skutki, dlatego warto ją mieć zawsze pod ręką i pić, nawet niewielkie ilości, ale w miarę często i regularnie. Warto pamiętać, że woda w czystej postaci to jedno, ale jest ona również jednym z głównych składników wielu owoców i warzyw. Zapotrzebowanie dzienne nie musi wobec tego pochodzić tylko z jednego źródła. Częściowo przecież uzupełniamy je spożywając, np. zupę lub herbatę.

Zobacz także:  Niezbędnik robienia zdrowych zakupów

Witaminowe potrzeby młodej mamy

Zapotrzebowanie na szereg witamin w trakcie ciąży jest znacznie większe niż przed ciążą. Trzeba dostarczać sił i energii sobie oraz dziecku, które jak powietrza potrzebuje witamin, aminokwasów, białka i błonnika. W wielu aptekach można dostać w postaci tabletek witaminy, które można nazwać istną bombą witaminową o podwójnej sile rażenia. Co jednak, jeżeli stanowczo wzbraniamy się przed stosowaniem witamin w tabletkach? Oczywiście źródła naturalne! Stosowanie tabletek stało się wygodną formą uzupełniania witamin, ponieważ wystarczy tylko przyjąć zalecaną dawkę i wszystkie witaminy mamy z głowy. Nie trzeba się martwić zakupami i przygotowywaniem odpowiednich posiłków. Coraz więcej mam rezygnuje jednak z takiego sposobu przyjmowania witamin na rzecz powrotu do naturalnych źródeł. Jednym z ważniejszych elementów, które kobieta w ciąży musi sobie regularnie dostarczać jest białko. To ono odpowiada za prawidłowy rozwój dziecka, budowę tkanki mięśniowej oraz organów wewnętrznych. Warto wobec tego spożywać często ryby, jajka, sery, a także orzechy. Dieta uzupełniona w takie produkty spowoduje, że zapewnimy sobie odpowiednią ilość białka. Kolejnym istotnym składnikiem jest oczywiście żelazo, które odpowiada za prawidłową ilość krwinek czerwonych oraz bierze udział w procesach krwiotwórczych, a także zapobiega anemii. Dobrym źródłem żelaza jest mięso czerwone, ryby, zielone warzywa, a także spory procent owoców suszonych. Dobrze dobrana dieta w przypadku kobiet ciężarnych to dieta, w której nie zabraknie również miejsca na błonnik. Ten nieoceniony składnik każdej diety usprawni procesy trawienne i wspomoże metabolizm. Znajdziemy go w pełnoziarnistym pieczywie, owocach oraz w warzywach.
Kwas foliowy to składnik, który w diecie każdej przyszłej mamie powinien mieć honorowe miejsce. Jest niezwykle ważny dla wszystkich ludzi, jednak dla kobiet w ciąży szczególnie, ponieważ jego niedobór może doprowadzić do pojawienia się wad cewy nerwowej płodu. Wiele przyszłych decyduje się na kwas foliowy w postaci tabletek, ale można szukać go także w naturalnych składnikach. Znajduje się przede wszystkim w roślinach strączkowych, owocach i produktach zbożowych. Istotnym jest, że kwas foliowy nie czuje się dobrze w wysokich temperaturach, dlatego daremnym jest poszukiwanie go w żywności przetworzonej.

Zobacz także:  Sposoby na zdrowsze odżywianie dla zabieganych

Pierwiastki potrzebne od zaraz!

Rozwijający się maluszek będzie potrzebował wielu elementów, które przyczynią się do prawidłowego rozwoju. Mama musi pamiętać, że dostarcza ich nie tylko sobie, ale właśnie maleństwu, które się rozwija i wymaga wszystkiego, co mu w tym pomoże. Dieta kobiet w ciąży musi być wobec tego pełna składników wyposażonych w wapń. Ten cudowny pierwiastek odpowiada za budowę kości i dobry stan zębów. Musi być obecny w diecie ciężarnej kobiety i szukać go należy np. w jogurtach, mleku czy kefirach. Dieta kobiet w ciąży powinna być zbilansowana, ale zawsze dobierana pod okiem lekarza. Pamiętajmy, że nie każdy ma takie samo zapotrzebowanie na konkretne minerały. Jeżeli lekarz stwierdzi, że czegoś nam brakuje, to nasze zapotrzebowanie na ten składnik będzie znacznie większe niż w innych przypadkach. Ciąża to stan wyjątkowy i właśnie dlatego nie powinniśmy ignorować zaleceń lekarza, a każdą decyzję dotyczącą prawidłowej diety ustalać odpowiednio wcześniej. Na szali bowiem znajduje się zdrowie nasze, jak i maluszka.

Comments are closed.