Rola wody w odchudzaniu

Woda niewątpliwie jest bardzo ważnym składnikiem, o którego odpowiednie dostarczanie musimy dbać. Wiele osób jednak nie docenia jej korzystnych właściwości także w procesie odchudzania. Chcąc zrzucić nadprogramowe kilogramy zazwyczaj pierwsze co przychodzi nam na myśl to zmiana swojej diety oraz wprowadzenie do swojej codzienności ćwiczeń. Na dalszy plan zrzucamy natomiast picie wody. Pijemy herbatę, kawę czy soki. Czy jest jednak różnica między wodą mineralną, a innymi napojami? Jak wpływa ona na proces odchudzania?

Woda, a procesy zachodzące w organizmie

Dorosły człowiek składa się w około 60% z wody. Ten niezaprzeczalny fakt świadczy o tym jak istotna jest ona w ludzkim organizmie. Bierze ona udział niemal we wszystkich procesach w naszym ciele, regulując ich prawidłową pracę. Sprawia, że możliwe jest utrzymywanie przez nas odpowiedniej temperatury. Dostarcza nam niezbędnych substancji odżywczych, a szkodliwe są z jej pomocą usuwane. Jest więc niezwykle ważna, a tracimy ją w każdej sekundzie nawet podczas procesu oddychania. Dodatkowo, nasz organizm nie jest w stanie kumulować jej nadmiarów, a zapotrzebowanie na nią zmienia się w zależności od wielu czynników. Oczywiście to, ile dana osoba potrzebuje pić wody dziennie jest kwestią bardzo indywidualną. Przykładowo, mężczyźni powinni uzupełniać jej więcej niż kobiety. Zapotrzebowanie to rośnie również z wiekiem. Poza tym, powinniśmy pić więcej wody jeżeli uprawiamy sport, nasza dieta zawiera dużo kalorii lub jesteśmy chorzy. Również zmiany w naszym otoczeniu mają na to wpływ. Zarówno przy bardzo niskich, jak i wyższych temperaturach powinniśmy uzupełniać jej więcej niż zazwyczaj. Warto przy tym pamiętać, że w nasze zapotrzebowanie na płyny wliczają się także posiłki. Wodę bowiem dostarczamy sobie też z każdym przyjmowanym pożywieniem. Również inne rodzaje napojów pomagają nam w jej uzupełnianiu. Czysta woda jednak powinna być głównym źródłem przyjmowania płynów i stanowić około 2/3 ich ilości. Ogólnie rzecz biorąc, powinniśmy uzupełniać około 1, 5 – 2l wody dziennie.

Zobacz także:  Sposoby na zdrowsze odżywianie dla zabieganych

Jak pić, aby się nie odwodnić?

Wiele ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego w jaki sposób powinni oni pić wodę. Jedni piją jej mnóstwo, inni jedynie w momentach, w których poczują pragnienie. I jeden, i drugi sposób jest nieodpowiedni. Uczucie pragnienia to ostrzeżenie o początkowej fazie odwodnienia wysyłane przez nasze ciało. Z drugiej strony, picie bardzo dużej ilości wody też może nie być zdrowe. Nadmiar wody może prowadzić bowiem do tego, że nerki nie poradzą sobie z jej filtrowaniem, co może skutkować problemami z sercem. Zazwyczaj jednak nie jesteśmy w stanie wypić aż tak dużej ilości wody, aby do tego doprowadzić. Najlepszym sposobem na określenie czy nasz organizm nie potrzebuje większego nawodnienia jest obserwowanie barwy moczu. Im ciemniejszy on jest, tym bardziej jesteśmy odwodnieni. Idealną sytuacją jest, gdy ma on odcień słomkowy. Musimy pamiętać również o tym, aby dbać o odpowiednie nawadnianie się, ponieważ zaczynamy się odwadniać już po 20 godzinach bez jej regularnego dostarczania. Z tego względu nie należy pić na zapas lub dużo na raz.

Zobacz także:  Wegetarianizm - diety, z których można czerpać garściami

Jak więc pić poprawnie?

Sukces tkwi w tym, aby pić mało, ale bardzo często. Warto pić małymi łykami, nie więcej niż 150ml na raz. Dzięki temu organizm bardziej na tym skorzysta, będzie miał bowiem czas na wyciągnięcie z niej jak najwięcej korzyści. Warto mieć zawsze przy sobie butelkę wody, z której co chwilę będziemy mogli korzystać lub postawić przy biurku pełną szklankę. Dzięki temu istnieje duża szansa, że automatycznie będziemy po nią sięgać i wypijemy ją nim się obejrzymy. Jeżeli jednak mamy problem z pamięcią o tym to dobrym rozwiązaniem, przynajmniej przez pierwsze dni, będzie skorzystanie z aplikacji, dzięki której będziemy otrzymywać powiadomienia o tym, aby się napić. Często w takich programach możemy również wpisywać wypijane przez nas ilości, dzięki czemu w szybki i prosty sposób zobaczymy ile naprawdę jej wypiliśmy w ciągu dnia. Ludzie często również rezygnują z picia wody ze względu na jej smak. W takim wypadku warto dodawać do niej lód, cytrynę, pomarańczę, ogórka albo owoce. Może się okazać, że taka zmiana przekona nas do wypijania większej jej ilości, a dodatkowo uzyska ona więcej korzystnych właściwości. Nie należy jednak kupować gotowych wód smakowych, ponieważ często zawierają one aromaty, cukry i konserwanty. Nie są więc one tak korzystne dla naszego zdrowia jak byśmy chcieli.

Zobacz także:  Dlaczego rezygnujemy z odchudzania już na starcie?

Dlaczego woda jest szczególnie istotna w procesie odchudzania?

Sama woda oczywiście nie sprawi, że schudniemy, jeżeli źle się odżywiamy. W innym przypadku jednak znacznie wspomoże ten proces. Najważniejsze jest to, że nie posiada ona kalorii, więc jest zdecydowanie najlepszym zamiennikiem dla innych płynów. Poza tym, jedną z najważniejszych funkcji, którą spełnia ona w naszym organizmie jest oczyszczanie go z toksyn. To między innymi one odpowiedzialne są za znaczne spowolnienie utraty wagi. Poza tym, zmniejsza apetyt. Najlepiej jest wypijać około szklankę tego płynu na pół godziny przed każdym posiłkiem. Takie działanie sprawi, że prędzej poczujemy się pełni, więc zjemy mniej, ale również dodatkowo pobudzimy nasz układ pokarmowy do pracy. Warto też pić ją schłodzoną. Udowodnione jest, że picie zimnej wody powoduje spalanie większej ilości kalorii ze względu na fakt, że organizm musi włożyć dodatkową pracę w ogrzanie jej do temperatury ciała. Co ciekawe, kobiety pijąc zimną wodę spalają głównie węglowodany, a mężczyźni tłuszcze. Warto połączyć również wodę z cytryną. Dzięki takiemu zabiegowi dodatkowo zmaksymalizujemy korzyści zdrowotne. Napój ten jeszcze bardziej pobudza układ pokarmowy, a dodatkowo dba o odpowiednie pH naszego organizmu.

Comments are closed.