Uważne jedzenie istotnym elementem zdrowego żywienia

Coraz częściej obserwuje się trend, w którym zwraca się uwagę na to, aby nie jeść posiłków podczas oglądania telewizji lub innych czynności rozpraszających naszą uwagę. Niewiele jednak osób zdaje sobie sprawę z tego jak istotna jest to kwestia oraz do czego może prowadzić wzmożona uwaga podczas spożywania posiłków. Wiele ludzi traktuje jedzenie jedynie jako zaspokojenie głodu, lek na nudę czy przekąskę do serialu. Świadome jedzenie jest jednak bardzo istotne z punktu widzenia naszego organizmu. Nieuważnie jedząc możemy połykać zbyt dużą ilość powietrza, doprowadzając na przykład do wzdęć. Poza tym, nie zwracając uwagi na proces spożywania posiłku mamy tendencję do przejadania się, a to w następstwie odbija się na naszym wyglądzie. Na czym więc polega proces uważnego jedzenia oraz jakie korzyści może przynieść?

Uważne jedzenie, czyli co konkretnie?

Uważne jedzenie jest szczególnie polecane dla osób, które jedzą kompulsywnie, często doprowadzają do przejadania się. Może być ono pomocne również dla osób chcących schudnąć oraz tych, które zmagają się z zaburzeniami odżywiania. Świadome jedzenie pozwala bowiem wytworzyć odpowiednie podejście do jedzenia oraz swojego ciała. Wprowadzenie do swojego kilku zasad podczas spożywania posiłków może pomóc nam naprawdę zrozumieć funkcjonowanie naszego organizmu oraz pozytywnie wpłynąć na jego zdrowie. Dzięki temu bowiem uczymy się rozpoznawać sygnały wysyłane przez nasz organizm, na które nie zwracamy uwagi, gdy jemy w pośpiechu, często „po drodze”. Uważne jedzenie jest bardzo dobrym nawykiem, które bez problemu może wprowadzić każdy w swoim życiu. Polega ono na byciu maksymalnie obecnym podczas tej czynności. Na początku może nie wydawać się to ciekawe lub istotne, ale po pewnym czasie z pewnością można zauważyć płynące z tego korzyści oraz lepiej ocenić dotychczasowe nawyki żywieniowe. Trzeba jednak pamiętać, że jest to proces, który nie dla wszystkich od razu jest prosty. Jeżeli do tej pory jedliśmy nie zwracając uwagi na to jak to robimy, próba uważnego jedzenia może okazać się trudna. Możliwe jest odczuwanie pewnego rodzaju dyskomfortu. W takiej sytuacji warto pomału przyzwyczajać się do tego procesu. Można w tym celu od czasu do czasu zerkać na telefon lub puścić w tle muzykę, a z czasem coraz bardziej rezygnować z tego typu rozpraszaczy uwagi i w pełni poświęcić ją na jedzenie.

Zobacz także:  Sposoby na zdrowsze odżywianie dla zabieganych

Jak jeść uważnie?

Podstawą do świadomego jedzenia jest bycie sam na sam ze swoim posiłkiem. Powinno się więc na czas posiłku odłożyć telefon, nie włączać telewizora, ani nie przeglądać gazet. Celem jest pełne skoncentrowanie się na swoim ciele oraz posiłku. Zajmowanie się innymi rzeczami podczas jedzenia sprawia, że nie skupiamy się na nim w wystarczającym stopniu. Warto też usiąść oraz przez chwilę popatrzeć na przygotowany posiłek. Zapoznać się z jego wizualnymi walorami, poczuć zapach, pomyśleć o konsystencji i smaku. Nabrać ochoty na spróbowanie przyrządzonego dania. Należy zastanowić się nad tym co odczuwa się w danym momencie. Pomyśleć nad tym co skłoniło nas do jedzenia. Powodów, dla których jemy może być bowiem wiele. Zazwyczaj jemy dlatego, że jesteśmy głodni, ale nierzadko z nudy czy dlatego, że akurat mamy ochotę na dany produkt. Warto więc pomyśleć nad tym dlaczego wybrało się akurat taki posiłek oraz czy jest on zdrowy dla naszego organizmu. Następnie można przejść do uważnego jedzenia. W tym celu należy postarać się jeść przez co najmniej 20 minut. To właśnie po mniej więcej takim czasie zaczynamy odczuwać czy jesteśmy już najedzeni. Nie wolno spieszyć się przy jedzeniu. Należy poświęcić ten czas na zaobserwowaniu czy nie jemy zbyt łapczywie. Każdy kęs powinno się przeżuwać około 20-25 razy. Podczas jedzenia można zastanowić się czy wcześniejsze wyobrażenia na temat tego posiłku były zgodne z prawdą. Warto też uświadomić sobie jaką pracę musi wykonać organizm, aby go przetrawić i że aktualnie dostarczamy sobie cenne składniki odżywcze. Przede wszystkim jednak należy wczuć się w poziom odczuwanego głodu, aby wychwycić moment, w którym można przerwać posiłek.

Zobacz także:  Co znajduje się na liście Superfoods?

Korzyści płynące z uważnego jedzenia

Uważne jedzenie pozwala nam na poznanie potrzeb organizmu. Z czasem zaczynamy rozumieć jak on działa i automatycznie wybieramy produkty, które są zdrowsze. Zwracanie uwagi na spożywany posiłek umożliwia bowiem zrozumienie po których produktach jak się czujemy. Po niektórych możemy mieć wzdęcia lub zgagę. Obserwując to co jemy i porównując to z tym jak się podczas tego czujemy sprawi, że będziemy świadomi takich zależności. Jest to też bardzo dobry sposób na kontrolowanie tego co jemy zwłaszcza jeżeli chcemy schudnąć. Nierzadko zdarza się przy nieuważnym jedzeniu, że nie zwracamy uwagi na to czy jesteśmy już syci, a to powoduje przejadanie się. Dzięki uważnemu jedzeniu problem ten nie występuje, ponieważ dokładnie wiemy, kiedy pora przestać jeść. Poza tym, odpowiednio przeżuwając odciążamy swój układ trawienny. Również nasza psychika czerpie z tego procesu korzyści. Obecny świat nastawiony jest na szybkie życie. Wszędzie się spieszymy, jesteśmy zewsząd bombardowani różnymi informacjami i dźwiękami. Pozwolenie sobie na chwilę przerwy ma zbawienny wpływ na poziom odczuwanego przez nas stresu. Dzięki wprowadzeniu tego rytuału nie tylko więc dbamy o swoje ciało, ale również zapewniamy sobie chwilę wytchnienia i relaksu. Poza tym, zastosowanie uważnego jedzenia w codziennym życiu sprawi, że chętniej dbamy o jakość naszego posiłku, w końcu to ona odpowiada za jego walory smakowe. Bardzo prawdopodobne jest także, że chętniej będziemy korzystali z produktów, których do tej pory nie kupowaliśmy, aby maksymalnie urozmaicić sobie ten proces. Zróżnicowana dieta jest bardzo ważna ze względu na fakt, że organizm potrzebuje wielu różnych składników pokarmowych. Jedzenie stanie się więc dla nas sposobem na odżywienie organizmu, a nie jedynie na zaspokojenie głodu.

Zobacz także:  Kryteria wyboru produktów lepszych dla zdrowia

Comments are closed.