Warzywa i ich niezwykłe właściwości zdrowotne

Dlaczego cebula jest tak niezwykłym warzywem?

Przez jednych uwielbiana aż do granic wytrzymałości, przez innych znienawidzona i kojarzona z koszmarnym domowym syropem na przeziębienie. Cebula. Uchodzi za jedno z powszechniejszych warzyw w naszym kraju i od zarania dziejów wiadomym było, że jest niezwykle zdrowa. Jej lecznicze właściwości są jednak nieocenione! Wbrew pozorom od najdawniejszych lat była stosowana jako istotne źródło witaminy C. Ponadto posiada właściwości antybakteryjne, dlatego tak dobrze radzi sobie z wszelkiego rodzaju infekcjami, ale także poprawia ludzką odporność. Regularne spożywanie cebuli może znacząco zredukować ryzyko zachorowania na wiele chorób. Zaobserwowano, że cebula reguluje poziom cholesterolu w organizmie, a także pomaga uniknąć problemów z nadciśnieniem. Zwłaszcza osoby borykające się z problemami trawiennymi powinny wprowadzić cebulę do swojego jadsłospisu na stałe. Jej właściwości powodują, że procesy trawienne zachodzą sprawniej, a wątroba znacznie lepiej sobie radzi w pełnieniu swojej funkcji. To niezwykłe warzywo pozwala również uniknąć cukrzycy, a w kręgach naukowych mówi się już głośno o tym, że zapobiega nowotworom. Można więc śmiało powiedzieć, że jest wyjątkowo sprzyjającym zdrowiu warzywem.

Koszmary z dzieciństwa na wagę złota

Traumatyczne doświadczenia z dzieciństwa, kiedy to niemal siłą wpychano nam zieloną papkę do ust, przekonując, że to samo zdrowie, może być uciążliwe w życiu dorosłym. Odpowiednio przygotowany szpinak może być jednak pysznym dodatkiem do obiadu, ale przede wszystkim – jest jednym z najzdrowszych warzyw na świecie! Wysoka zawartość żelaza to jedna z jego największych zalet. Żelazo bowiem odpowiada za pracę mięśni, ale także skutecznie chroni przed anemią. Jego obecność w organizmie jest niezbędna, a szpinak jest jednym z największych dostawców tego pierwiastka wśród warzyw. Niedobór żelaza może mieć dosyć nieprzyjemne skutki w postaci dokuczliwych zawrotów głowy, rozdrażnienia, a nawet silnych krwotoków z nosa. Warto wobec tego uporać się z traumatycznymi przeżyciami z czasów, kiedy nie mieliśmy nic do powiedzenia w kwestii żywienia, a rodzicom wybaczyć niezłomny upór i podziękować. Kolejnym warzywem będącym źródłem wielu istotnych składników jest brukselka, której również zawdzięczamy morze wylanych łez w trakcie posiłków. Dziecko przepadające za tym specyficznym warzywem to prawdziwy ewenement i skarb. Na ogół jednak nie jest dobrze wspominana. Niemniej, warto zwrócić jej honor. Brukselka podobnie jak szpinak jest źródłem żelaza, a także witaminy C. Niewielka ilość tego warzywa wystarczy, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Ponadto, dostarcza sporo ważnych pierwiastków, np. fosfor, magnez czy potas. Ciekawostką jest kalerosse, czyli nowe warzywo będące tak naprawdę skrzyżowaniem brukselki z jarmużem. Entuzjaści nowo powstałego warzywa zachwycają się jego cudownym smakiem, nieco przypominającym orzech oraz przepięknym wyglądem, ponieważ wygląda jak malutka kapustka z lekko pofałdowanymi listkami.

Zobacz także:  Co znajduje się na liście Superfoods?

Burak i jego wielkie możliwości

Chociaż jest warzywnym ucieleśnieniem zdrowia, to zdarza się, że na naszych stołach pojawia się zbyt rzadko. W skrajnych przypadkach – na Wigilię w postaci barszczu. Rezygnowanie z tego warzywa jest jednak karygodnym błędem, a to ze względu na jago niesamowite właściwości. Ogromna zawartość witamin z grupy B to przepustka do wzmocnienia układu krwionośnego, a także wielkie wsparcie dla naszych mięśni. Jak mało które warzywo poradzi sobie z zakwaszonym żołądkiem i unormuje ilość kwasów, a także uchroni nas przed infekcjami lub znacząco zniweluje ich wpływ na organizm. To warzywo sprawdza się doskonale w zasadzie w każdym daniu, a ze względu na niską kaloryczność, może być fantastycznym uzupełnieniem w niemal każdej diecie. W pewnych kręgach traktowane jest jak lekarstwo, ponieważ skutecznie radzi sobie z nadciśnieniem, ale wspomaga również leczenie anemii. Jedzenie buraków pomaga również uniknąć chorób sercowych. Warto wobec tego zadbać o to, żeby w naszej kuchni nigdy ich nie zabrakło.

Prawdziwy król w świecie warzyw

Czosnek to jedna z tych roślin, którą ciężko skategoryzować i umieścić w jednej szufladzie. Z jednej strony jest traktowany jako warzywo, ale z drugiej stricte jako roślina lecznicza, która cieszy się niemal świętą czcią. Nic z tym dziwnego. Od tysiącleci wiadomo, że czosnek posiada szereg właściwości pomocnych przy różnego rodzaju dolegliwościach. Stosowano go nawet wtedy, kiedy do końca nie zdawano sobie sprawy z jego właściwego składu. Ważne, że działał i pomagał. Choć jego zapach dla niektórych osób bywa wręcz odstręczający, to należy pamiętać, że dobre lekarstwo nie musi smakować. Ma być skuteczne. Miłośników czosnku nie trzeba przekonywać, ponieważ ci z kolei, są w stanie przyprawiać niemal każdy posiłek tą intensywną w smaku i zapachu rośliną. Najczęściej sięgamy po czosnek w okresie jesienno-zimowym, a zatem w czasie, kiedy najczęściej zmagamy się z przeziębieniami i wszelkimi infekcjami. Wielkie możliwości antywirusowe sprawiają, że wówczas po czosnek sięgamy częściej niż po jakiekolwiek inne lekarstwa, zdając się na recepty naszych babć, które stosowały go w domowej medycynie jako naturalny antybiotyk. Czosnek zawiera witaminy A oraz szereg witamin z grupy B. Ponadto jest cennym źródłem wapnia, potasu, selenu, żelaza oraz cynku i fosforu. Trzeba przyznać, że jak na tak niepozorną roślinę jest wyjątkowo dobrze wyposażony w drogocenne dla ludzi składniki. Posiada także właściwości bakteriobójcze, a niektóre badania dowodzą, że ma również właściwości antynowotworowe. Jego spożywanie faktycznie solidnie wzmacnia odporność, ale również zapobiega zawałom.

Zobacz także:  Korzyści wynikające z czytania składu produktu

Comments are closed.