Wpływ częstotliwości spożywania posiłków na organizm

Poszukując w internecie informacji na temat prawidłowego żywienia bardzo często napotykamy się na stwierdzenie, że należy częściej jeść, ale w mniejszych porcjach. Zastanawiamy się wtedy czy częstotliwość spożywanych przez nas pokarmów naprawdę ma takie znaczenie oraz jak powinniśmy je prawidłowo rozłożyć w ciągu dnia. Okazuje się to problemem zwłaszcza kiedy nasz tryb dnia nie pozwala na częstsze ich jedzenie. Czy powinniśmy się tym aż tak przejmować?

Nie mniej, nie więcej niż 5 posiłków dziennie!

Najczęściej zaznajamiając się z tematem racjonalnego odżywiania można natrafić na stwierdzenie, że optymalną częstotliwością spożywania założonej ilości kalorii jest rozłożenie ich na 5 posiłków. Wynika to z założenia, że jeżeli będziemy jeść małe porcje to nasz żołądek się nie rozciągnie, a to nie tylko wspomoże nas w procesie odchudzania, ale także na dłuższą metę ograniczy łaknienie. Dodatkowo, fani takiego stylu żywienia twierdzą, że dzięki temu organizm wolniej gromadzi tkankę tłuszczoną. Ma to być skutkiem tego, że organizm, który przyjmuje częściej, ale mniejszą ilość pożywienia nie czuje potrzeby jego magazynowania. Faktycznie, spożywanie jedzenia równomiernie rozłożonego w ciągu dnia jest bardzo korzystne. Należy jednak wziąć przy tym pod uwagę to, że muszą być one regularne. Równomierne dostarczanie pożywienia do organizmu sprawi, że ich składniki odżywcze będą zdecydowanie lepiej przyswajalne, a poziom glukozy będzie utrzymywał się na odpowiednim poziomie. Jest to bardzo korzystne zjawisko, zwłaszcza przy odchudzaniu, gdy jej skoki mogą prowadzić do podjadania w trakcie posiłków. Dzięki temu nie będziemy czuć się również ociężali po posiłkach co jest szczególnie istotne dla osób, które dużo trenują. Planowanie częstszych, a mniejszych posiłków jest więc zazwyczaj korzystne dla osób, które się tego podejmują, ale nie oznacza, że mniejsza ich ilość, ale jedzona regularnie nie przynosi tego samego skutku.

Zobacz także:  Najprostszy sposób na kontolowanie wagi - liczenie kalorii

Częstsze posiłki nie dla każdego

Mimo tego, że spożywanie mniejszych porcji pożywienia często pociąga za sobą masę korzyści, nie jest dla każdego. Może się zdarzyć, że nasz tryb życia uniemożliwia nam planowanie takich posiłków. Ogrom ludzi pracujących nie może sobie pozwolić na korzystanie z częstych przerw, a z pewnością nie w konkretnie tych momentach, w których potrzebują. Jedzenie kilku posiłków dziennie nie ma w takim razie sensu, jeżeli jemy je w zbyt małych ostępach czasu. Istnieje też druga grupa ludzi, która pomimo możliwości takiego zaplanowania dnia, aby realizować spożywanie kilku posiłków, czuje się źle na takiej diecie. U wielu osób bowiem, które zaczynają tak się odżywiać występuje zwiększenie frustracji. Zmiana nawyków żywieniowych może nie być z nimi zgodna co spowoduje podporządkowanie całego życia jedzeniu. Ciągłe myślenie o porze kolejnego posiłku i życie od jednego do drugiego nie wpływają korzystnie na stan naszego zdrowia. Nie wszyscy intuicyjnie wyczuwają kiedy powinni zjeść następny posiłek, a to prowadzi do ciągłego myślenia o nim. Poza tym, niektóre osoby nie potrafią jeść jeżeli ciągle czują się pełni, a mogą odnosić takie wrażenie jeżeli rozkładają kalorie na wiele mniejszych części. Jeżeli więc odczuwamy problemy z wprowadzeniem stosowania zasady 5 posiłków do swojego życia nie powinniśmy upierać się przy tym schemacie. Warto zaznaczyć tutaj, że nie zastosowanie się do takiej częstotliwości ich spożywania nie oznacza od razu, że trudniej będzie nam schudnąć albo nasz organizm będzie gorzej funkcjonować. Każdy organizm jest inny i należy to uwzględniać również w kwestii dostosowania odpowiedniego żywienia.

Zobacz także:  Kilka powodow przez które możemy nie widzieć efektów odchudzania

Na co zwracać uwagę w doborze częstotliwości posiłków?

Warto zauważyć, że to ile posiłków dziennie będziemy spożywać jest kwestią całkowicie indywidualną. Musimy dobrać styl żywienia nie tylko do swojego stylu życia, ale również do osobistych preferencji. Spożywanie większej ilości posiłków dziennie może być idealne dla osób, które trenują oraz tych, którzy walczą z zaburzeniami odżywiania. Takim osobom może być zdecydowanie łatwiej przyjmować mniejsze porcje. Idealne są również dla ludzi, którzy zmagają się z problemami trawiennymi. Bez względu jednak na to, ile posiłków dziennie zdecydujemy się jeść powinniśmy pamiętać o ich regularności. Niezależnie od tego czy jemy 3 czy 5 posiłków dziennie powinniśmy dbać o to, aby zawsze były one mniej więcej o tej samej porze. Dzięki temu ustabilizujemy nasz organizm i nie doprowadzimy do sytuacji, w których będziemy głodni. To właśnie to, a nie ilość przyjmowanych posiłków w największej mierze decyduje o pozytywnej reakcji naszego organizmu. Do sprawnego funkcjonowania naszego ciała potrzebna jest systematyczność. Jeżeli nie będziemy stosować się do ustalonego rytmu doprowadzimy do rozchwiania poziomu insuliny, a od tego zależy nasza sprawność fizyczna i umysłowa. Poza tym jedząc nieregularnie będziemy bardziej narażeni na podjadanie, spowodowane atakami głodu. Z kolei przy przygotowywaniu jedzenia powinniśmy pamiętać o tym, aby jak najlepiej zbilansować jego składniki. Nie chodzi bowiem tylko o dostarczenie do organizmu kalorii, ale również o zadbanie o swoje zdrowie. Jeżeli szybko stajemy się głodni między jednym, a drugim posiłkiem to powinniśmy szczególnie przyjrzeć się temu ile białka przyjmujemy. To ono odpowiada w największej mierze za poczucie sytości. Warto również całkowicie skupić się na jedzeniu, zamiast na przykład oglądać telewizję Jemy bowiem również oczami, a skupienie się na spożywaniu posiłku zagwarantuje nam, że nie zrobimy tego automatycznie, nie będziemy połykać nadmiernej ilości powietrza. Przy ich planowaniu powinniśmy też zadbać o to, aby ostatni posiłek spożyć na 2 lub 3 godziny przed snem. Nie ma tutaj znaczenia, która to będzie godzina, więc nie powinniśmy obawiać się jedzenia wieczorami lub w nocy.

Zobacz także:  Wegetarianizm - diety, z których można czerpać garściami

Comments are closed.